Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 anmeldelse

Dessverre slutter ikke Ultimate Ninja Storm-serien på en høy tone. Jeg både elsker og hater Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4.

Som en fan av anime og manga, forventet jeg mye intens action fra det som ble regnet som det siste spillet i Ultimate Ninja Storm-serien, og til æren leverer Storm 4. Karakterene og de spennende kampene ser og føles bra ut, og historien er tilfredsstillende. På den annen side vil selv det beste kampsystemet i verden være ubrukelig hvis du ikke finner verdige motstandere.

Det jeg liker best er muligheten til å bytte mellom den aktive jageren og de to støttekarakterene i farten

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4-skjermbilder

Det er ikke dermed sagt at denne kampen er den beste, men den er ganske sterk. Kampene er raske og harde, og føles som store begivenheter takket være overfloden av filmatiske kameravinkler og kraftige jutsu-bevegelser til din disposisjon. Kontrollene er enkle og de mest responsive av alle Storm-spill til dags dato. Men det jeg likte best var muligheten til å bytte mellom den aktive jageren og to støttekarakterer i farten ved å flytte den høyre analoge spaken. Dette tillot meg å bruke karakterene mine både aktive og støttende, og ikke begrense dem til en enkelt oppgave i kamp. I en kamp klarte jeg å lande en rekke treff med Hinata, for så å tilkalle Naruto for å hjelpe meg med å gjøre mer skade, for så å bytte til Hashirama Senju for raskt å fylle på energi til et påfølgende jutsu-angrep.

uverdige motstandere

Denne strategien er imidlertid ikke alltid nødvendig, siden AI-motstandere har en dårlig vane med å komme inn i en repeterende løkke ved å konstant unnvike og slå fra avstand. Dette har skjedd meg mange ganger og det har blitt utrolig irriterende, spesielt når jeg ikke kan gjøre et angrep uten å ta en kunai i ansiktet. Dette forsterkes av det faktum at deler av historiemodusen gir PC-en en enorm fordel i kamp ved å øke skaden, noe som kan få den til å føles billig og urettferdig.

Kvalitetsnivået på historien er skuffende

Jeg ble også skuffet over introduksjonen av den korte, fem til seks timers historiemodusen, som først lover de episke kampene og interaktive scenene Storm-serien er kjent for. Men innen 15 minutter etter start ble jeg vist lange montasjescener med bevegelseskomiske stileffekter i stedet for anime-klipp. Først senere, i Storm 4, bytter de til filmsekvenser fra spillet, som ser mye bedre ut enn de statiske bildene. Leppesynkroniseringen til lyden er imidlertid ute av synkronisering på både det japanske og engelske lydsporet, noe som skaper noen vanskelige øyeblikk. Det er synd at historiens poleringsnivå ikke er som forventet. I det minste antyder slutten av Story Mode hva som er i vente for Naruto og vennene hans.

Retiro

Deretter kommer turen til Adventure Mode, en epilog som finner sted rett etter hendelsene i Story Mode. Det er imidlertid mer et must-see å huske viktige hendelser fra de tidlige delene av serien, som Narutos tidlige kamper med Sasuke og chuunin-eksamenene. Den har flere av de samme AI-problemene og ingenting nytt plottmessig, så det føles som om du kan hoppe over det uten å miste noe.

Storm 4s flerspiller er et lykketreff og en feil. Lokale kamper er flotte, med mange forskjellige konkurransemoduser og 61 spillbare karakterer med forskjellige angrep, jutsu og alternative kostymer. Imidlertid kan online flerspiller være frustrerende på grunn av tilkoblingsproblemer, der jeg fant det nesten umulig å finne et spill, enn si et stabilt. Nesten hver kamp led av alvorlig inndataforsinkelse eller stamming, noe som gjorde den praktisk talt uspillbar.

Veredicto

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 oppgraderer spillingen til nivået til de beste spillene i serien og tilbyr en omfattende liste med spillbare karakterer. Dessverre er alt dette potensialet bortkastet: en kort, dårlig presentert kampanje med glitchy AI, en forsømt eventyrmodus og online kamper som lider av tilkoblingsproblemer. Dessverre slutter ikke Ultimate Ninja Storm-serien på en høy tone.