Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 recension

Tyvärr slutar inte Ultimate Ninja Storm-serien på hög nivå. Jag både älskar och hatar Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4.

Som ett fan av anime och manga förväntade jag mig mycket intensiv action från det som fakturerades som det sista spelet i Ultimate Ninja Storm-serien, och till dess ära levererar Storm 4. Karaktärerna och spännande strider ser och känns bra, och historien är tillfredsställande. Å andra sidan kommer även det bästa stridssystemet i världen att vara värdelöst om du inte kan hitta värdiga motståndare.

Det jag gillar mest är möjligheten att växla mellan den aktiva fightern och de två stödkaraktärerna i farten

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 Skärmdumpar

Därmed inte sagt att den här striden är den bästa, men den är ganska stark. Striderna är snabba och hårda och känns som stora evenemang tack vare det överflöd av filmiska kameravinklar och kraftfulla jutsu-rörelser till ditt förfogande. Kontrollerna är enkla och det mest lyhörda av alla Storm-spel hittills. Men det jag gillade mest var möjligheten att växla mellan den aktiva fightern och två stödkaraktärer i farten genom att flytta den högra analoga spaken. Detta gjorde det möjligt för mig att använda mina karaktärer både aktivt och stödjande, och inte begränsa dem till en enda uppgift i strid. I en match kunde jag landa en serie träffar med Hinata, sedan kalla på Naruto för att hjälpa mig att göra mer skada och sedan byta till Hashirama Senju för att snabbt fylla på energi för en efterföljande jutsu-attack.

ovärdiga motståndare

Den här strategin är dock inte alltid nödvändig, eftersom AI-motståndare har en dålig vana att hamna i en repetitiv loop genom att ständigt undvika och slå på avstånd. Detta har hänt mig många gånger och det har blivit otroligt irriterande, speciellt när jag inte kan göra en attack utan att ta en kunai i ansiktet. Detta förvärras av det faktum att delar av storyläget ger PC:n en enorm fördel i strid genom att öka deras skada, vilket kan få det att kännas billigt och orättvist.

Kvaliteten på berättelsen är en besvikelse

Jag blev också besviken över introduktionen av det korta, fem till sex timmars berättelseläget, som till en början lovar de episka striderna och interaktiva mellansekvenserna som Storm-serien är känd för. Men inom 15 minuter efter start visades jag långa montagescener med rörelsekomiska stileffekter istället för animeklipp. Först senare, i Storm 4, byter de till mellansekvenser från spelet, som ser mycket bättre ut än de statiska bilderna. Läppsynkroniseringen till ljudet är dock inte synkroniserad på både det japanska och engelska soundtracket, vilket skapar några besvärliga ögonblick. Det är synd att berättelsens polska nivå inte är som förväntat. Åtminstone i slutet av Story Mode antyder vad som väntar Naruto och hans vänner.

reträtt

Därefter kommer turen till Adventure Mode, en epilog som äger rum direkt efter händelserna i Story Mode. Det är dock mer ett måste att se för att komma ihåg viktiga händelser från de tidiga delarna av serien, som Narutos tidiga strider med Sasuke och chuunin-proven. Den har mer av samma AI-problem och inget nytt rent plotmässigt, så det känns som att du kan hoppa över det utan att förlora något.

Storm 4:s multiplayer är en lyckträff och en glitch. Lokala matcher är fantastiska, med många olika tävlingslägen och 61 spelbara karaktärer med olika attacker, jutsu och alternativa outfits. Men online multiplayer kan vara frustrerande på grund av dess anslutningsproblem, där jag fann det nästan omöjligt att hitta ett spel, än mindre ett stabilt. Nästan varje match led av allvarlig inmatningsfördröjning eller stamning, vilket gjorde den praktiskt taget ospelbar.

Veredicto

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 uppgraderar spelet till nivån för de bästa spelen i serien och erbjuder en omfattande lista med spelbara karaktärer. Tyvärr är all denna potential bortkastad: en kort, dåligt presenterad kampanj med glitchy AI, ett försummat äventyrsläge och onlinematcher som lider av anslutningsproblem. Tyvärr slutar inte Ultimate Ninja Storm-serien på hög nivå.